著書[R]

基本情報

氏名 Brett Collins
氏名(カナ) ブレット コリンズ
氏名(英語) Brett Collins
所属 語学教育センター
職名 准教授
researchmap研究者コード
researchmap機関

書名

Speech Acts: Piloting a pragmatics course in the Japanese context 

著書担当区分

共著

著者

 

概要

This paper describes the pilot phase of a video-based method for teaching pragmatics in the contexts of a junior high school, high school, and university in Japan. Discussion covers the design of the instructional materials then shifts to descriptions of each teaching context—starting with the junior high school level and continuing to 2nd-year university level. In all, four teaching contexts are introduced, with four intact classes in three schools. After a brief context overview—the institutions, English-language focus of the program, and introduction of the student population—is an explanation of how the pragmatics materials were structured to fit each institutional setting. Comments regarding the benefits and limitations of the instructional materials and method for that particular context follow. 

本論文では、日本の中学、高校、および大学における、動画媒体を用いた語用論教授法の導入に関して論じる。まず、全体の 教授内容を説明し、そして学習環境別(中学、高校、大学)に教授内容の詳細について議論を展開する。学習環境別の教授内 容は、それぞれの学習環境下にいる学生のニーズに応じ、各レッスンが構成されている。本論文の最後には、語用論教授法導 入の利点と問題点について、学習環境別に言及する。

PP. 447-459

国際共著

 

査読の有無

 

著書種別

 

担当範囲

 

担当ページ

 

発行所

In N. Sonda & A. Krause (Eds.), JALT2013 Conference Proceedings. Tokyo: JALT

発行年月

2014/04

ページ数

 

記述言語

 

DOI

 

ISBN

 

ASINコード

 

形式

URL

無償ダウンロード

 

担当授業科目1

 

担当授業科目2

 

担当授業科目3

 

主要業績フラグ